της Δήμητρας και του Δημήτρη…

» Ο Οκτώβριος, καρδιά του φθινοπώρου, συχνά αναφέρεται από το λαό ως Αϊ Δημήτρης, ή Αϊ-Δημητριάτης, από τη μεγάλη γιορτή του Αγίου Δημητρίου στις 26 του μήνα, που θεωρείται και ορόσημο του χειμώνα», λέει το λαογραφικό μου ημερολόγιο… 

Δεν ξέρω γιατί αλλά από παιδί, ενώ δεν είχα ποτέ έντονο θρησκευτικό συναίσθημα, και με τους αγίους δεν τα πήγαινα ποτέ καλά –για μεγάλη απογοήτευση της συνονόματης γιαγιάς μου– δύο αγίους αγαπούσα κι αγαπώ, για διαφορετικούς λόγους τον καθένα: τον Άη Γιώργη, και τον Άη Δημήτρη. Για τον Άη Γιώργη έχω ήδη πει, εδώ. Δεν ξέρω αν είναι σύμπτωση, μα και ο δεύτερος αγαπημένος μου άγιος είναι διαφορετικός από τους άλλους. Και οι δυο είναι σαν βγαλμένοι από παραμύθια :σε άλογα, σχεδόν σε όλες τις εικόνες, να σκοτώνουν δράκους ή κακούς, να σώζουν ανθρώπους. Δεν τους έχει συνδέσει μόνο το δικό μου παιδικό μυαλό, προφανώς. Οι ημερομηνίες που τους γιορτάζουμε δεν είναι καθόλου τυχαίες: με τον ένα αρχίζει η αγαπημένη μου Άνοιξη, με τον άλλο ουσιαστικά το Φθινόπωρο. Το λαογραφικό ημερολόγιο λέει, πάλι: «Οι δυο αυτοί άγιοι, που έχουν τόσες ομοιότητες- ας θυμηθούμε πώς παριστάνονται στις εικόνες, στρατηλάτες καβαλλάρηδες κι οι δυο, που σκοτώνουν με το κοντάρι τους, ο ένας το «βάρβαρο πολέμιο» της θρησκείας μας κι ο άλλος το δράκο- τοποθετημένοι εορτολογικά σε δύο καίριες μέρες του χρόνου, ορίζουν μετεωρολογικές μεταβολές και περιόδους και κανονίζουν τις αντίστοιχες ασχολίες των κατοίκων της πατρίδας μας.» 

Κάπως έτσι λοιπόν, είναι και στη δική μου συναισθηματική μνήμη δεμένοι τούτοι οι δυο. Και έτυχε να ταιριάξουν και τα ονόματα σε πολύ αγαπημένους μου ανθρώπους, και συνειρμικά πια, όποιος λέγεται Γιώργος ή Δημήτρης, Γιωργία ή Δήμητρα, έχει από μένα προκαταβολικά θετική ματιά -έτσι, αυθαίρετα! 

Εδώ, στα blog, ξέρω δύο: ένα Δημήτρη και μια Δήμητρα. Ο Δημήτρης είναι ο (ξ)αδερφός Κούκος -που τον έχω πια στους πιο αγαπημένους μου ανθρώπους. Και η Δήμητρα είναι η Πασχ(π)αλίτσα, που τελικά έχουμε πολύ περισσότερα κοινά από το avatar, κι είμαι σίγουρη ότι  δεν θα μείνει διαδικτυακή η γνωριμία μας :))

Και για τους δυο λοιπόν, ξεχωριστά και μαζί, από μια αγκαλιά Αγιοδημητριάτικα, και από ένα τραγούδι. Και επειδή είμαστε κι ευγενικά παιδιά, ladies first:

Για τη Δήμητρα, τι άλλο –η Δημητρούλα του Πάνου Τούντα, με τη Χαρούλα Αλεξίου:

Για το Δημήτρη, δυσκολεύτικα λίγο παραπάνω: στην αρχή ήθελα να του χαρίσω τούτο το τραγούδι του Άττικ, αλλά το μετάνιωσα -καλύτερα κάτι πιο σύγχρονο, άσε που είναι και επίκαιρο ακόμα, κι ας έχουν περάσει 30 χρόνια από τότε που γράφτηκε:

Ο Δημητράκης, Θέμης Ανδρεάδης (Γιώργος Κανελλόπουλος, Γιώργος Χατζηνάσιος/ Διαδρομή, 1973)

Χρόνια Καλά, πολλά και χαρούμενα -και στους δύο, και σε όσους άλλους γιορτάζουν σήμερα🙂

Καλημέρα🙂

26 thoughts on “της Δήμητρας και του Δημήτρη…

  1. Νατασάκι μου,
    Από πρί ξεκίνησα για να την ετοιμάσω
    την γιορτινή ανάρτηση για του εορτάζοντες, όμως, ειλικρινα, ΜΕ ΤΙΠΟΤΕ ΔΕ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΟΠΩΣ Η ΔΙΚΗ ΣΟΥ.

    ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ,πρωτίστως
    ΣΤΟΝ ΑΣΤΕΡ-Ο-ΔΗΜΗΤΡΟ ΣΟΥ,
    και ύστερα τόσο στον ΚΟΥΚΟ μας και την ΠΑΣ(Χ)ΠΑΛΙΤΣΑ μας, όσο και σε ΟΛΟΥΣ όσους γιορτάζουν.

    Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

  2. Να σου ζήσει ο ΑστερΑκης σου…
    και να μας ζήσει να την χαιρόμαστε η Δμητρούλα μας…..
    Χρόνια πολλά σε όλους….
    αλλά οι αδυναμίες δεν κρύβονται…
    Ωραίο εορταστικό ποστ!!!!
    Φιλιά!!!

  3. @ Μα τι λες γλαρένια μου!
    Είναι σπουδαία η δική σου ανάρτηση, εγώ μονάχα δικές μου σκέψεις έβαλα -εσύ έψαξες! 🙂

    Ευχαριστούμε πολύ για τις ευχές
    και να τους χαιρόμαστε όλους🙂

    Φιλιά πολλά

  4. @ Ακανόνιστη φιλενάδα, ποτέ δεν έκρυψα τις αδυναμίες μου! 😉
    Να τους χαιρόμαστε όλους
    και να είναι καλά, κι αυτοί κι εμείς 🙂

    Φιλάκια και σε σένα🙂

  5. :))))) Καλημέρα φιλενάδα και🙂 μου αρέσει αυτό με τα πολλά ονόματα, ευκαιρία να τον γιορτάζεις πιο συχνά!!!
    Να σου ζήσει και να είναι πάντα γελαστός και χαρούμενος!
    Σμααααααααααααααακ

  6. Φαντάζομαι να μη σε ειπώ για την προφανή σύμπτωση των εορτών με την εαρινή και την φθινοπωρινή ισημερία και τις αρχαίες γιορτές που γίνονταν τις ίδιες περίπου ημέρες, με τη σύνδεση δρακόντων αερικών και λοιπών με τα ύδατα και την ευκαρπία (ο φόνος του δράκου απελευθερώνει τα ύδατα που θα εξασφαλίσουν τη γονιμότητα της γης -μην ξεχνάς βρισκόμαστε σε περιόδους σποράς ή άνθισης των πρώτων καρπών).
    Και να μη σε ειπώ για την προφανή συμβολική συνταύτιση του εαρινού αγίου σου με τον Περσέα που φονεύει τον τερατόμορφο θαλάσσιο που απειλεί τη χώρα (ε, και την Ανδρομέδα, αλλά αυτό ας το δούμε ως δίκαιη ανταμοιβή, μέσα στα πλαίσια της γυναίκας-τροπαίου και ιδιοκτησίας) από την απειλή και τον λιμό. Προφανώς η λειψυδρία και ανομβρία έκανε τις υδάτινες πηγές που κάποιοι άλλοι νέμονταν πολύτιμο αγαθό για το οποίο ο πόλεμος (μη φανταστείς δεν αργούν οι καμπιώτες εκεί πάνω στη Λάρισσα να πάρουν τα όπλα χωριό εναντίον χωριού) ήταν απαραίτητος και φυσικά η νομιμοπ0ίησή του περνούσε από την τερατοποίηση του ετέρου, του κατόχου του νερού…
    Και να μη σε ειπώ για την συμβολική συνταύτιση του φθινοπωρινού κι αγαπημένου σου (να χαίρεσαι για άλλη μια φορά τον αστερΆκη σου -τι καλά ποτέ δεν τη βαριέμαι αυτή την ευχή!) με τον Ιάσονα που φονεύει το Δράκο αποζητώντας να απελευθερώσει το δέρας της εξουσίας από τη φύλαξή του
    Και να μη σε ειπώ ότι κάθε θρησκεία πατά πάνω στην προηγούμενη και οικειοποιείται τα σύμβολά της (με προφανέστερη εξελιξη την αντικατάσταση θεών και ημιθέων από αγίους, οσίες και οσιομάρτυρες) ώστε η μετάβαση να στηριχτεί περισσότερο στο θυμικό του λαού και τα εξαρτημένα ανακλαστικά του (η ανάσταση του Διονύσου να συνταυτίζεται χρονικά και ειδολογικά με την Ανάσταση, ο Αη-Λιας παίρνει ένα κουπί στον ώμο και αναζητά ως ο Οδυσσέας αυτούς που αγνοούν τη Θάλασσα, η Μαρία η Μαγδαληνή σαν την Αφροδίτη ζει την ηδονή -που δεν την απαρνείται παρά πολλούς αιώνες, πολλές διασπάσεις και πολλές οικουμενικές συνόδους αργότερα) και λιγότερο στην επιβολή (ο Θεοδόσιος να καταστρέφει τα αγάλματα και να καταργεί τους αγώνες, οι Ίσαυροι να καταργούν τις εικόνες).
    Όχι δε θα σε πώ…
    Χρόνια πολλά όμως ξανά θα σε πω🙂

  7. Xρόνια Πολλά στον Αστερ-Ακη σου Νατάσσα μου!
    Και τους Κούκο και Πασχ(π)αλίτσα και σε όλους τους Δημήτρηδες και τις Δήμητρες.

    Είναι ένα από τα πολύ αγαπημένα μου ονόματα κι εμένα αυτό και πάντα την χαίρομαι την συγκεκριμένη γιορτή!

    Yπέροχα και τα μπουκετάκια σου, τα αγιοδημητριάτικα και τα τραγουδάκια σου!

    Καλημέρα, πολλά φιλιά! ;))))

  8. @ Ευχαριστούμε κι από δω για τις ευχές, φιλενάδα μου!!!!!
    (ναι, ευκαιρία για γιορτές ψάχναμε!)🙂 🙂 🙂
    Σμαααααααααααααααααααααααααααααααααακ!

    @ Meniek Μου
    κι εγώ δεν θα σου πω πόσο πολύ σε αγαπάω, όόόόχι….
    (ούτε θα σου πω πως πολύ μ’ αρέσει που γράφεις στο σχόλιο πράγματα που θα ήθελα να γράψω, χο χο χο!)

    Ευχαριστώ θα σου πω, ξανά!😉

    Φιλιά πολλά πολλά, απ’ όλους μας🙂

    @ Ευχαριστούμε για τις ευχές, γατί μου!
    Μα, τους αγαπάω, αφού… να μην τους περιποιηθώ;🙂
    Φιλάκια πολλά!

  9. Σε λίγο από ιστολόγιο θα το μετατρέψεις σε εορτολόγιο…
    Κανονικά.
    :p
    Χρόνια πολλά στον Αστερ-Ακη για το δεύτερο όνομά του.
    Χρόνια πολλά σε όλες τις Δημητρούλες και στους Δημήτρηδες.

  10. γιατί, άσχημα θα είναι;
    (δικό μου είναι, ότι θέλω το κάνω! :ppp)

    αλλά είπα, μόνο με τούτους τους 2 αγίους τα πάω καλά😉

    Ευχαριστούμε, πειραχτήρι μας 🙂

  11. χρονια πολλααααααααααααααααααα σε ολουςςςςςςςςςς

    δεν εχω κανεναν δημητρη βρε γαμωτι αρα θα πρηξω εσαςςςςςςςςςς

    γιουπι !!!!!!

    ξαδελφεεεεεεεεεεεεεεεεεεεε (της) ελα ρε !! και εσυ παπαμιχαηλ

  12. @ Κάβειρε, να είσαι καλά!
    Την αγάπη μας και τα φιλιά μας 🙂

    @ Μαρία μου, να είσαι καλά μικρούλι!
    Σ’ ευχαριστώ πολύ🙂

    @ Σκουλικάκι μου, γιούπι!!!!🙂 🙂

    (να σου πω, εντελώς μεταξύ μας: σκέτος Παπαμιχαήλ ο ξάδερφος! :pppp)😆

  13. Χρονια πολλά, αλλά δεν ήξερα ότι το δευτερο ονομα είναι δημητράκης. Ναναι καλα το παιδί, παντα αγαπημένοι κι εσεις.

  14. Σε ευχαριστώ πολύ (ξ)αδερφούλα και για την ανάρτηση και για το τραγούδι. Να χαίρεσαι τον ΑστεροΔημητρΑκη. Χρόνια πολλά και στη Δήμητρα και σε όλους τους εορτάζοντες.
    Φιλιά!

  15. εγω παλι δεν εχω κανενα πολυ δικο μου Δημητρη, οποτε δεν την περασα και τοσο τη σημερινη γιορτη!να τον χαιρεσαι, νατασσακι,ν ατον βλεπεις παντα χαμογελαστο!

  16. @ Ευχαριστώ Θαλασσομπερδεμένη μου🙂
    (πάντα βρίσκουμε ευκαιρία για έχτρα δωράκια😉 )

    @ Καλή βδομάδα roadartist μου 🙂
    Φιλιά πολλά κι από μας

    @ Ευχαριστούμε για τις ευχές, venceremos!
    Καλημέρα, καλή βδομάδα! 🙂

    @ Ευχαριστούμε κι από δω, Στράτε μας
    Φιλάκια 🙂

    @ Ευχαριστούμε mammma!
    Πολλά φιλιά κι από μας στους άντρες σου 🙂

    @ Πώς μου ξέφυγε και δεν στο είπα, Ριτσάκι μου;
    Ευχαριστούμε πολύ!!! 🙂

  17. @ Μεγάλο κι από μας, Δημητρούλα μου🙂
    Και του χρόνου, χαρούμενη πάντα.
    Κι όλα καλά να πάνε 😉

    Φιλιά πολλά πολλά

    @ (ξ)αδερφούλη,🙂
    Φιλί γλυκό

    @ Ευχαριστώ lifewhispers μου, να είσαι καλά!🙂

Τα σχόλια είναι κλειστά.