Ο Άη-Γιώργης κι ο Δράκοντας…

Με την εκκλησία δεν είχα ποτέ πολύ καλές σχέσεις –αν σκεφτεί κανείς ότι άρχισα στα 6 να διαβάζω, με το «Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται» του Καζαντζάκη, ίσως να είναι και λογικό. Μεγαλώνοντας, ξεκαθάρισα τη θέση μου, και ηρέμησα. Αλλά, όσο κι αν φαίνεται παράξενο, πάντα στη σκέψη μου ήταν ένας Άγιος. Ο Άη Γιώργης.

Και ξεκινά η «σχέση» μου μαζί του πριν αρχίσω να έχω αναμνήσεις.. Άη Γιώργης ήταν η εκκλησία στη γειτονιά που γεννήθηκα και με βάφτισαν. Και μετά ήταν αυτός ο Άη Γιώργης. Στο Σεληνάρι. Η τελευταία στάση στη διαδρομή Ηράκλειο-χωριό. Η τελευταία στάση πριν τον παράδεισο των παιδικών μου χρόνων. Το ασφαλές σημάδι, ότι λίγο έχουμε ακόμα, πλησιάζουμε. Ένα πανέμορφο εκκλησάκι, μέσα στο βράχο, με μια εικόνα τρύπια από σφαίρες, με θρύλους να την ακολουθούν. Και σταματάμε –πάντα. Όσο κι αν βιαζόμαστε, όσο κι αν «τρέχουμε», έστω για ένα λεπτό. Ίσα για ένα κερί. Και μια ματιά στην εικόνα –ο όμορφος, λεβέντης «στρατιώτης» Άγιος, πάνω στο άλογο, να σκοτώνει το θεριό και να σώζει την όμορφη.

Και στο χωριό, η συνέχεια του παραμυθιού. Η θεία Πιπίνα. Η «θειά», η ανύπαντρη μικρή αδερφή της γιαγιάς, που έχει όλα τα ανίψια για παιδιά της, και τα παιδιά τους για εγγόνια της. Όλα τα όμορφα παιδικά μου καλοκαίρια, κοιμόμουνα σπίτι της –στην «κρεβατάρα», με τη Γιάννα. Και η θειά μας μάθαινε. Ιστορίες, παραμύθια, τον Ερωτόκριτο, τον Άη Γιώργη… Να τα μάθουμε να τα λέμε κι εμείς στα «κοπέλια» μας, όταν εκείνη φύγει… Ευτυχώς, πρόλαβε και τους τα είπε η ίδια. Και χάρη στην τεχνολογία, τα έχουμε για πάντα.

Κάθε χρόνο, του Άη Γιώργη, σκέφτομαι την αγαπημένη μου θειά, όπου κι αν είμαι. Φέτος, που ξέρω πως δεν θα την ξαναδώ, την σκέφτομαι πιο πολύ. Κι αποφάσισα να γράψω εδώ το τραγούδι που μου μάθαινε. Να της το αφιερώσω. Και να το μάθουν κι άλλα παιδιά, όπως ήθελε.

Είναι ένα όμορφο δημοτικό τραγούδι –δεν το βρήκα πουθενά τραγουδισμένο όπως το έλεγε η δική μου θειά, μόνο αυτή την εκδοχή του από το δίσκο του Πανεπιστημίου Αιγαίου «Μουσικά σταυροδρόμια στο Αιγαίο». Μοιάζει αρκετά, προφανώς το τραγουδούσαν και σε άλλα νησιά.

Εδώ είναι η δική μας εκδοχή:

Άγιε μου Γιώργη, αφέντη μου και χρυσοκαβαλλάρη,
αρματωμένε με σπαθί και με χρυσό κοντάρι·
άγγελος είσαι στη θωριά κι άγιος στη θεότη·
παρακαλώ βοήθα με, άγιε στρατιώτη,
να λυτρωθώ απ’ το θεριό και Δράκοντα μεγάλο,
’π’ ά δε ντού ’πηαίναν άθρωπο κάθε πρωΐ και άλλο,
σταλιά νερό δεν ήφηνε να κατεβή στη Χώρα,
σα δε ντού ’πηαίναν άθρωπο πάντα την ίδιαν ώρα!
Τα μπουλλεθιά ερρίχνανε κι ότινος θέλ’ ας πέση,
ήπεμπε το παιδάκι ντου τού Δράκοντα πεσκέσι.
Και έπεσε το μπουλετί και στη βασιλοπούλα,
απού την είχ’ ο κύρης της μοναχορηγοπούλα.
Κι ο βασιλιάς ως τ’ άκουσε, τούτο το λόγον είπε:
– «Το βιός μου όλο πάρετε και το παιδί μου αφήτε».
Εκεί σπαθιά συρθήκανε, μαχαίρι’ ακονισμένα:
– «Γή δώσ’ μας το παιδάκι σου, γή παίρνομε κι εσένα».
– «Στολίστε το παιδάκι μου και κάμετέ το νύφη
κι αμέτε το στο Δράκοντα, πεσκέσι να δειπνήση».
Πιάνουν και τη στολίζουνε ’πο το ταχύ ως το βράδυ
με δαχτυλίδια ολόχρυσα κι όλο μαργαριτάρι·
και παίρνου ντην οι βάγιες τση να πά’ να σεργιανίση
και πάνε και τη δένουνε στού Δράκοντα τη βρύση·
στα μάρμαρα τού πηγαϊδιού ρίξα ν-την αλυσίδα
κι εκειά την κατεβάσανε, άμοιρη κορασίδα!
Κι ο Άι-Γιώργης τό ’μαθε και τρέχει να τη σώση
κι από το άγριο θεριό να τήνε ’λετευρώση·
καβαλλικεύγει τ’ άλογο και το αντιποδίζει,
στο μάγουλο τού πηγαϊδιού πηγαίνει και καθίζει.
– «Μην το φοβάσαι το θεριό κι εγώ δα το ’ποθάνω,
άφησε ν’ αποκοιμηθώ στα γόνατά σου απάνω·
σίμωσε, κορασίδα μου, κοντά να με ψειρίσης
κι όντεν ακούσης το θεριό να μ’ αλαφροξυπνήσης».
Στα γόνατά τζη ακούμπησε, για νά τονε ψειρίση
κ’ ετρέχανε τα μάθια τζη σα θολωμένη βρύση·
σε λίγην ώραν ήκουσε μιαν ταραχή μεγάλη
κι ήτον ο Δράκος κι ήβγαινε μέσ’ από το πηγάϊ.
– «Ξύπνησ’ αφέντη, ξύπνησε και μη βαροκοιμάσαι
να το σκοτώσης το θεριό, που λες πως δε φοβάσαι·
σήκω, σήκω αφέντη μου και το νερό αφρίζει
κι ο Δράκοντας τ’ αντόδια ντου για μένα τ’ ακονίζει!»
Ο Άϊ-Γιώργης ’ξύπνησε σα μ-παραλοϊσμένος
και τ’ άρματά ντου ήρπαξε, ως ήτο μαθημένος·
γυρίζει στ’ ανατολικά και κάνει το σταυρό ντου
και το κοντάρι ’σήκωσε και μπήγει στο λαιμό ντου·
μια κονταριά τού έδωκε, την τρώει μές το στόμα
κι αμέσως τον εξάπλωσε χάμαι στσή γής το χώμα.
Με μια μπαμπακερή κλωστή πιστάγκωνα το δένει
τσή κορασίδας τό ’δωκε, μέσα στη Χώρα μπαίνει.
– «Νά, βασιλιά, το τέκνο σου· ορίστε το παιδί σου
κι απού τα φύλλα τσή καρδιάς δώσε του την ευκή σου».
– «Να ζήσης, καβαλλάρη μου· πώς λένε τ’ όνομά σου,
ένα μεγάλο χάρισμα να κάμω τσ’ αφεδιάς σου;»
– «Γιώργης στρατιώτης λέγομαι, απ’ την Καππαδοκία·
σα θες να κάμης τάξιμο, χτίσε μιαν εκκλησία
και βάλε και ζωγράφισε Χριστό και Παναγία·
στη δεξιά Ντου τη μ-πλευρά βάλ’ ένα γ-καβαλλάρη,
αρματωμένο με σπαθί και με χρυσό κοντάρι».

*** Μπουλλεθιά=κλήροι, πεσκέσι=δώρο, γή=ή

Και φυσικά, αφού έχω ήδη ομολογήσει ότι το όνομα Γιώργος είναι από τα πιο αγαπημένα μου, και το έχουν άνθρωποι που αγαπάω πολύ, να τους το χαρίσω σήμερα που γιορτάζουν. Σε όλους –τους φίλους και τις φίλες μου, τους γνωστούς μου και τους άγνωστους. Και στους «εδώ» Γιώργηδες. Και πιο πολύ, στον πιο αγαπημένο μου «εδώ» Γιώργο –που τόσο καιρό τώρα, μου επιβεβαιώνει το τραγούδι του Μητσάκη: «όπου Γιώργος και μάλαμα». Χρόνια σου πολλά, καλέ μου φίλε –να είσαι χαρούμενος και γερός. Και να σε χαίρεται η οικογένειά σου –κι εμείς που σ’ αγαπάμε, πράσινοι και κόκκινοι! (κι έχεις κι ένα μεγάλο e-φιλί, από τον e-ανιψιό)😉

Καλημέρα🙂

38 thoughts on “Ο Άη-Γιώργης κι ο Δράκοντας…

  1. Καλημέρα!
    Πολύχρονοι οι Γιώργηδες🙂

    Ίντι, πάντα κάνεις τη διαφορά… είναι από τα αγαπημένα μου τραγούδια (όλος ο δίσκος) αλλά δεν ήξερα πως σημαίνει αη Γιώργης.

  2. καλημέρα νατασσάκι μου…

    χρόνια πολλά για τις γιορτινές ετούτες μέρες και χρόνια πολλά σε όλους τους εορτάζοντες…

    υγεία εύχομαι

    φιλιά πολλά🙂

  3. Χρόνια πολλά σε όλους
    Χρόνια πολλά στις εορτάζουσες χθες
    Χρόνια πολλά και στους συνεορτάζοντες σήμερα.
    Ευχαριστώ για τις πρασινοκόκκινες ευχές…🙂

  4. Καλημέρα Καλημέρα και Χρόνια Πολλά σους Γιώργηδες και τις Γεωργίες !!!!
    Η σχέση μου με την θρησκεία … παράξενη, αυτοί εδώ οι λαϊκοί μύθοι: Γλυκύτατοι -τους σέβομαι και τους αγαπώ πολύ!
    Σμαααααααααααακ

  5. Χριστός Ανέστη, Νατασάκι μου! Και να χαίρεσαι και τη γιορτή σου για χθες. Άργησαν 24 ώρες οι ευχές μου αλλά πιάνουν κι έτσι😀
    Φιλάκια!

  6. Χρόνια πολλά σε όσους γιορτάζουν (μεταξύ αυτών και ο πατέρας μου :P)!
    Αγωνιστικές ευχές για αισιοδοξία, ευτυχία και κατανόηση!

  7. χρονια πολλα σε ολους τους γιωργηδες και τις γεωργιες!! η σημερινη μερα με βρισκει σε σπιτι γεματο γιωργους!! νατασσακι, γιορταζες δηλαδη χτες;;;;; νομιζα οτι εισαι του δεκεμβριου , οπως μια φιλη που εχω!!
    χρονια πολλα -τι στο καλο γενεθλια και γιορτη μαζι πεφτουν;;;🙂 🙂

  8. Χρόνια σου πολλά για χτες καλή μου
    Χριστός Ανέστη

    Να χαίρεσαι οτι αγαπάς
    Πολλα κοτσυφοφιλάκια σε σένα
    και στον ΑστερΆκη σου

    τσίου!!!

  9. Νατασσάκι μου Χρόνια πολλα για τη γιορτή σου! Ελειπα εκτος αθηνων και ήρθα πριν λιγο ΑΘηνα! Να σου αφησω τις καλυτερες ευχες μου για την ονομαστικη σου εορτη! Να εισαι παντα καλα φιλακια!

  10. Xρόνια Πολλά Νατασσάκι μου!

    Να χαίρεσαι όλους τους δικούς σου και να γράφεις πάντα ωραία κείμενα που μας ταξιδεύουν.!
    Φιλιά! :-*

  11. πω πω πω… του αη γιώργη είναι σήμερα και το ξέχασα!!!
    τρέχω να γράψω κάτι κι εγώ, κι έχω τόσα γι αυτόν τον άγιο να πω!
    έχω και αδελφό που δεν τηλεφώνησα να ευχηθώ – μα είναι δυνατόν να θυμάμαι τις γιορτές όλων των 12 αδελφών;

  12. α, ναι ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ στην μισή ΕΛΛΑΔΑ! ΝΑ ΖΗΣΕΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΕΥΤΥΧΗΣΕΤΕ ΟΣΟΙ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΑ ΟΝΟΜΑΖΕΣΤΕ…

  13. @ ίνδικτε, ευχαριστώ για το συμπλήρωμα !!!!!🙂
    Ναι, είναι το τραγούδι του Αη Γιώργη το Ederlezi
    (δεν ήθελα να το βάλω στα ελληνικά, το τραγουδάει η Πρωτοψάλτη και δεν την συμπαθεί ο φίλος μου ο Allu – χρονιάρα μέρα, είπα να μην του τη χαλάσω..)🙂

    Αλλά όταν έχεις DJ στην παρέα!
    Φιλιά πολλά -καλημέρες! 🙂

    @ Καλημέρα κι από δω, μαμμά του Γκούφι!😉
    Κι εμένα είναι από τα αγαπημένα μου !!!
    Φιλάκια 🙂

    @ Καλημέρα διαβάτιδά μου
    ναι, η υγεία είναι το πιο σημαντικό, έτσι κι αλλιώς !
    Χρόνια Πολλά !🙂

  14. @ ευχαριστούμε για τις ευχές, και για σένα το καλύτερο ευχόμαστε και το ξέρεις, AfMarx μου
    (και σιγά που θα το γλύτωνες! :p)

    Χρόνια Καλά, ξανά και ξανά
    Και πολλά φιλιά σε όλους σας 🙂

    @ Φιλενάδα μου, σιγά που θα ήταν αλλιώς🙂
    Σμααααααακ!
    Καλημέρες!!!! 🙂

  15. @ Καλημέρα Μαρία μου
    οι γιορτές κρατάνε 40 μέρες, δε λένε; 🙂

    Φιλιά πολλά, κι ευχαριστώ !!!!

    @ Καλημέρα Rizobreaker -να χαίρεσαι και το μπαμπά σου! 🙂
    Εξαιρετικές οι ευχές – η αισιοδοξία, ειδικά, σημαία μας εδώ! 😉

    @ Ναι καλέ, γιορτή και γενέθλια μαζί -τι νόμιζες;🙂 🙂 🙂

    Καλημέρα lifewhispers μου, ευχαριστώ για τις ευχές!!!!
    Φιλάκια

    @ Σ’ ευχαριστώ καλέ μου καραφλοκότσυφα -να είσαι καλά! Κι από μένα πολλές ευχές, για όλους σας ! 🙂

    @ Να είσαι καλά, Ρούλα μου ! 🙂
    (μ’ αρέσει που «μιλάς» έτσι, στο είπα; )

    Φιλάκια στη μούδη, λοιπόν!!! 😉

  16. @ Ευχαριστώ πολύ, roadartist μου -κι εγώ έλειπα, και γι’ αυτό και η απουσία από τα «σπίτια» σας!
    (θα επανορθώσω, όμως..!)

    Ευχαριστώ πολύ πολύ
    Φιλάκια 🙂

    @ χρόνια πολλά γατί μου 🙂

    Ευχαριστώ πολύ!!!! 😳
    Καλημέρες, φιλάκια

    @ Χρόνια Καλά σε όλους Σοφία μου 🙂
    Καλημέρα🙂

    @ Καλή σου μέρα Συμέλα μου -ναι, δεν νομίζω στην Ελλάδα να υπάρχει οικογένεια χωρίς Γιώργο!🙂

    Να τους χαιρόμαστε όλους λοιπόν!!! 🙂

    @ Καλημέρα Jo μου -τι κιόλας, καλέ;
    Ενα χρόνο 36 ήμουν, να μη γίνω 37; 😆

    Φιλάκια🙂

    @ Καλημέρα μαγισσούλα μου -να τον χαίρεσαι λοιπόν!!!!🙂

    Χρόνια Πολλά και Καλά, να είναι -για όλους
    Φιλιά🙂

  17. Νατασσάκι καλημέρα.Θα ήθελα να πω τα χρόνια μου πολλά στους Γιώργηδές σου και θα το κάνω.Αλλά δεν θα ασχοληθώ με το κείμενό σου γιατί το βίντεο του Ίντικτου με τσάκισε.Το εντερλέζι είναι από τα αγαπημένα μου τραγούδια και το βίντεο που δεν είχα ξαναδεί με ταξίδεψε άσχημα.Και το χρειαζόμουνα μέσα στην θολούρα μου των τελευταίων ημερών.

    Χρόνια πολλά λοιπόν και τα λέμε εμείς από κοντά…Φιλιά

  18. @ φίλε μου νησί, κι εγώ το λατρεύω – όλα τα παραδοσιακά. Και τούτα τα «τσιγγάνικα» θαρρώ πως έχουν κάτι από τον καθένα μας…

    Φιλιά, θα τα πούμε λέμε! 😉

    @ αντώνη μου, χρόνια πολλά και σε σένα και σ’ όσους αγαπάς!

    Φιλιά και στη φιλενάδα μου -κι από τα αγόρια εδώ 🙂

    @ παπικουλίνιιιιιιιιιιι μουυυυυυυ
    (κσερω)

    Πολλά -πολλά-πολλά-πολλά φιλιά, κι αγκαλιές
    και μη σε νοιάζει που «κσεχνας» – εμένα, με νοιάζει να μην με ξεχνάς..! 😉

    {{{{{{{{{{φιλάκι του αστερΆκη}}}}}}}}}

  19. Τη «δική μας» εκδοχή την ξέρω απέξω από 4 χρονών! Αυτό μαζί με τον «κυρ’ Βοριά» και το «να σας πω τα βάσανά μου, σας λυπάμαι που θα κλαίτε για τη μοίρα τη κακιά μου» είναι οι πρώτοι στοίχοι που άρθρωσα.

    Ααχ… τι μου θυμίιιζειιιιιιιις!😐
    Χρόνια πολλά.
    σμακ*

  20. καλημέρα και χρόνια πολλά!!!
    Εξαφανίστηκα αλλά… εμφανίστηκα ξανά! Εμ, τι σκ**** μετεωρίτης θα ήμουν αλλιώς, χι, χι;!

    Θα τα πούμε οπωσδήποτε τώρα που κάπως ησύχασα από εξετάσεις κλπ.
    Μόλις γυρίσαμε από Βενετία, κάποια στιγμή θα ανεβάσω post!!

    Φιλιά στο κουκλί σου,
    χρόνια πολλά νατασσάκι μου!

  21. Καλημερα Νατασσακι μικρό… Πώς είμαστε; Εγω εχω προβλημα με το δίκτυο γενικώς και δεν τα πολυκαταφέρνω.Ελπίζω ναναι περαστικό.
    φιλια , τα λεμε
    ριτς

    ΥΓ Γυρισαν τα νιοπαντρα; Μπα, τί λετε;

  22. Χρόνια πολλά🙂
    Εγώ που τον ταλαιπωρώ 13 χρόνια, σίγουρα του ταιριάζει το «μάλαμα», αλλά και το «γαϊδουρινή υπομονή»😛

  23. Χριστός Ανέστη και χρόνια σας πολλά και από… κοντά!🙂

    Στον Αϊ-Γιώργη το Σεληνάρι κάναμε στάση για κεράκι ανήμερα της γιορτής του, επιστρέφοντας από Βρουχά (Ελούντα). Πραγματικά πανέμορφο τοπίο που πάντα με μάγευε.

    Βοήθειά σου και βοήθεια όλου του κόσμου🙂

  24. Natassaki με τί ασχολείσαι νυχτιάτικα ; Καλα, θα σε φτιάξω εγω…ετσι και θυμώσω, ξερεις, χαμός γίνεται…..
    χαχααχ

  25. Το Σεληνάρι λοιπόν, η εκκλησιά, η αγαπημένη θεία, και ο Αη Γιώργης, προστάτης σου ,και μας, ενάντια στους Δράκους της ζωής, με ασπίδα το θάρρος, την ελπίδα και την αγάπη. Τα δυνατότερα όπλα.
    Και με συνοδεία επική τα δημοτικά του λαού, στις αόρατες και σκληρές μάχες!!

    Χρόνια πολλά Νατασσούλι μου, του σημερινού Αη γιωργιού, 25 τ’ Απρίλη 2011 …..

Τα σχόλια είναι κλειστά.