Μάρτης, γδάρτης;

Μάρτης-Μάρτης μίλησε,(Ηλίας Κατσούλης,Παντελής Θαλασσινός – Καλαντάρι,2006)

(φωτογραφία από το Keukenhof (merci, πολυταξιδεμένη φιλενάδα!🙂 )

Ο Μάρτης είναι ο τρίτος μήνας του χρόνου, ο πρώτος της άνοιξης. Όπως λέει η Wiki, (κι εγώ θυμάμαι από το σχολείο) «στην μετεωρολογία αναφέρονται συμβατικά οι τρεις μήνες του βόρειου ημισφαίριου ως Άνοιξη, παρόλο που η πραγματική διάρκεια της εν λόγω εποχής είναι 21 Μαρτίου – 21 Ιουνίου» -εμείς όμως, που βιαζόμαστε, την ξεκινάμε από σήμερα! 🙂
Ως τον 7ο αιώνα εξακολουθούσαν να γιορτάζουν την 1η Μαρτίου με πομπές, χορούς και δώρα(προσωπικά, θα προτιμούσα να είναι τώρα πρωτοχρονιά, ανθισμένη!) Παραδοσιακά υπολείμματα είναι τα «χελιδονίσματα». Τα έψαλαν τα παιδιά πηγαίνοντας από σπίτι σε σπίτι με ένα ξύλινο χελιδόνι στολισμένο, ενώ έδιναν στη νοικοκυρά φύλλα κισσού. Το τραγούδι είναι αναγγελτικό, αλλά και μαγικό-ευετηρικό:

Ήρθε, ήρθε χελιδόνα,
ήρθε κι άλλη μελιηδόνα.
Κάθησε και λάλησε
και γλυκά κελάδησε:
Μάρτη, Μάρτη μου καλέ,
και Φλεβάρη φοβερέ,
κι αν φλεγίσεις κι αν τσικνίσεις,
καλοκαίρι θα μυρίσεις.
Κι αν χιονίσεις κι αν κακίσεις,
πάλιν άνοιξη θ’ανθίσεις.
Θάλασσαν επέρασα και στεριάν δεν ξέχασα.
Κύματα κι αν έσχισα, έσπειρα, κονόμησα.
Έφυγα κι άφηκα σύκα και σταυρόν και θημωνίτσα.
Κι ήρθα τώρα, κι ήυρα φύτρα,
κι ηύρα χόρτα, σπαρτά, βλήτρα,
βλήτρα, βλήτρα, φύτρα, φύτρα.

Η επανάληψη των λέξεων είναι κάτι σαν ξόρκι για να προκαλέσουν τη βλάστηση.

Τον Μάρτιο ο ελληνικός λαός προσονόμασε Ανοιξιάτη (γιατί είναι ο πρώτος μήνας της Άνοιξης), Κλαψομάρτη, Γδάρτη , Πεντάγνωμο (για το ευμετάβλητο του καιρού), Βαγγελιώτη (λόγω της μεγάλης γιορτής του Ευαγγελισμού), Φυτευτή.

Η λαϊκή φαντασία αποδίδει την αστάθεια του καιρού που παρατηρείται στον δύστροπο χαρακτήρα του Μαρτίου, τον οποίο και προσωποποιεί. Σύμφωνα με μια παράδοση, λοιπόν, ο μήνας Μάρτιος έχει δύο γυναίκες: μια πανέμορφη, αλλά φτωχή και μια κακάσχημη που όμως είναι πλούσια. Τα βράδια κοιμάται ανάμεσά τους. Όταν γυρίζει από τη μεριά της άσχημης, τη βλέπει και από το κακό του κάνει μέρες βροχερές και χειμωνιάτικες. Όταν πάλι γυρίζει προς την όμορφη κάνει ηλιόλουστες, ανοιξιάτικες μέρες.
Γι’ αυτό ο Μάρτης μία κλαίει και μια γελά.

Ακόμη, η παράδοση λέει ότι οι τελευταίες μέρες του Μάρτη ονομάζονται «μέρες της γριάς» ή «γριές» γιατί πιστεύεται ότι αυτές τις μέρες τις έκλεψε από τον Φεβρουάριο για να τιμωρήσει μια γριά η οποία μίλησε περιφρονητικά γι’ αυτόν.
Η γρια, δήθεν, παρ’ όλες τις παλαβομάρες του Μάρτη, κατάφερε να διασώσει το νεογέννητο αρνάκι της και στο τέλος του μήνα σίγουρη για το θρίαμβό της και για την επερχόμενη καλοκαιρία τού είπε με αυθάδεια: «Πριτς Μάρτη μου, γλύτωσα τ’ αρνάκι μου». Τότε κι αυτός βάλθηκε να την τιμωρήσει και τράβηξε την κακοκαιρία του για να παγώσει τη γριά και το αρνάκι.

Οι μητέρες απ’ την πρωτομηνιά δένουν στα χέρια των παιδιών τους ένα βραχιόλι από πολύχρωμες κλωστές (συνήθως κόκκινη και άσπρη κλωστή στριμμένη -ΑΛΛΑ, εγώ βάζω κόκκινη και πράσινη, να ξέρετε!) που το λένε μάρτη ή μαρτιάτικο για να μην τα μαυρίσει ο ήλιος. Είναι μια μαγική προφύλαξη (ασφαλιστικός κύκλος) για τη νέα εποχική περίοδο. Ο λαός λέει χαρακτηριστικά:

«Οπόχει κόρη ακριβή τον Μάρτη Ήλιος μη τη δει».
«Ο ήλιος του Μαρτιού τρυπά το κέρατο βοδιού».
«Του Μάρτη ο ήλιος βάφει και πέντε μήνες δεν ξεβάφει».

Για το έθιμο του σειρητιού γράφει και ο Κωστής Παλαμάς:

Ρόδιζ’ η πρώτη του Μάρτη μέρα
και στο παιδάκι της η μητέρα
γελώντας πάει:
«Με μάρτη έρχομαι το λαιμό σου
να στεφανώσω σαν άγγελός σου
θα σε φυλάει.
Από χρυσάφι, προτού να φέξει,
με τι φροντίδα το έχω πλέξει.
Για το χρυσό μου!
Με κάθε χρώμα το έχω ντύσει
ουράνιο τόξο, που θα στολίσει
τον ουρανό μου!»

(τα στοιχεία, εκτός από τη Wiki,τα βρήκα εδώ)

Καλό Μήνα!

και καλό Σαββατοκύριακο! 🙂

42 thoughts on “Μάρτης, γδάρτης;

  1. Καλό μήνααααααααααααααααααα 🙂

    εμείς ξημερώσαμε με ομίχλη σήμερα😦 αλλά που θα πάει, θα καθαρίσει…
    αισιοδοξία έχομεν…

    εμείς κόκκινη και άσπρη κλωστούλα, το «μαρτίτσι» μας…

    φιλιά πολλά πολλά και να περάσετε ένα όμορφο Σ/Κ.

  2. @ Καλό μήνα διαβάτιδά μου, κι εμείς το κορδελάκι μας!!!!🙂

    Και βέβαια θα φύγει η η ομίχλη
    Εδώ πάντως, έχουμε λιακάδες!

    Φιλιά, καλό μήνα !

    @ Καλό μήνα φιλενάδα μου!!! Και δεν ήξερα τι είναι -την έχω καιρό αποθηκευμένη και δεν είχα κρατήσει από που -tnx!!!!! 🙂

    Δεν είναι τέλεια, για την άνοιξη;

    (εφημερίδες, νέα, λιακάδες…μάλλον θα πάω κι εγώ για κουρτίνες, σήμερα! )
    Σμακ!!!!!!!!!!

  3. η Ολλανδία με τις τουλίπες της, είναι ένα θέαμα καταπληκτικό. Όταν δε, κάνουν και την ετήσια έκθεσή τους είναι ακόμα πιο καταπληκτικα… οργασμός χρωμάτων σου λέω… αλλά και οι μυρωδιές της υπέροχες…
    μου λείπει😦
    (κρατάω και από εκεί βλέπεις και έχω καιρό να πάω)

  4. Ααααααα!
    Αυτό δεν το ήξερα, τι τυχερή!
    Κι εγώ θέλω να πάω -και μόνο για το θέαμα τούτο, αξίζει!
    Σου εύχομαι να πας όσο πιο σύντομα γίνεται, καλή μου διαβάτιδα!
    (κι εγώ θέλω!!!!! )🙂

  5. αχχχ τι όμορφο ποστ!! Μοίρισε άνοιξη!! Τι καλά!! Αντε να παμε ταξιδάκια στην εξοχή.. έστω και μια ημερήσια εκδρομή.. και αυτές οι τουλίπες σου ξεκουράζουν τη ματιά σου!!🙂 Καλό μήνα!

  6. Βοτσαλάκη μου καλό μήνα!!!
    Ακόμα και οταν γδέρνει ο παλιομάρτης είναι όμορφος!

    Σε φιλω πολυ🙂🙂

    Μοναδικό ποστ! Μοναδικο!

  7. Tιιιιιιιιιιιιιιιιιιι θα πας για κουρτίνες και με άφησες να παιδεύομαι τόσο καιρό ;;;;;;;;; Γιατί βρε φιλενάδα ;;;;🙂
    Αφήσου ελεύθερη b&w με λίγο από νησί σε βλέπω και εσένα! Καλά ψώνια, σμακ!

  8. @ Μα γι’ αυτό τις έβαλα κι εγώ, roadartist μου! Για να γεμίσουν τα μάτια χρώματα ! 🙂
    Αντε, να κάνει καλές μέρες να αρχίσουμε τις εκδρομές!🙂
    Καλημέρα, καλό μήνα!!!!

    @ Καλημέρα, θαλασσινό μου μικρούλι!
    Καλός θα είναι -τον περιμένουμε, ακόμα και για να μας «γδάρει» 😉
    (ξέρουμε τι να κάνουμε, έτσι δεν είναι; )

    Φιλιά πολλά – Καλημέρες! 😆

    @ Φιλενάδα μου εσύ φταις! Με ξεσήκωσες με το B&W και θέλω κι εγώ τώρα αλλαγές!🙂
    Καλό κουράγιο στις εργασίες σου, και μετά σε περιμένω για τη «βόλτα» στην άμμο, σου λέω!
    (πότε θα μου τη δώσει και θα μπω στο καράβι… 🙂 )
    Φιλί

  9. Καλό μήνα!!!!!
    Έφτιαξα διάθεση κι ήρθα. Έκλεψα τη φωτογραφία… πράσινη, κόκκινη, άσπρη κλωστή😉 κι ελπίζω από Δευτέρα να καταλάβουμε κι εμείς πως ήρθε ο Μάρτιος.
    Φιλιά στους άντρες σου και κανόνισε για SM, χεχε😛

  10. @ φιλενάδα😉
    (που θα πάει..!)

    @ mamma mia, όλα τα χρώματα, είπαμε, είμαστε πολύχρωμοι!😉
    Καλό κουράγιο
    (όποτε θες για το SM, σφύρα!)

    :*

  11. λοιπόν να το ξέρετε… εγώ γι αυτό είμαι τόσο κατίμαυρη… (τώρα που το σκέπτομαι, και) εσωτερικά και εξωτερικά… Η μαμά μου όλο έλεγε να μου βάλει μάρτη κι όλο το ξεχνούσε…

  12. χαχαχαχαααααααα!!!!

    Γδάρτης είναι ο Μάρτης γιατί
    1. ξέρεις πόσο κοστίζουν οι μπουμπουνο-εεε.. οι μπομπονιέρες, εεεεε;
    2. ξέρεις πόσο κοστίζει η τουαλέρα; όσο μία… γαλέρα – γεια σου μάμμμμμααα !!
    3. ξέρεις πόσο κοπστίζουν τα τούλια-πανάθεμά τα;!!

    αμ, ξέρεις! Εγώ δεν ήξερα.
    ΔΕ ΗΞΕΡΑ, ΔΕΝ ΡΩΤΑΓΑ;

    Γιατί εσύ, ΟΛΑ τα ξέρεις! Και θα μου απαντούσες «κάτσε στα αυγά σου, κοριτσάκι μου. Τι την θες την τουαλέρα, ε;»

    φιλιά πολλά
    (πάω να σε πάρω τηλέφωνο!)

    ΑΑΑΑΑΑΑ!!!!!

    ΖΑΠΕΙΟ
    ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗ

    ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ!!!!!!!!
    ΘΑ ΠΑΙΖΕΙ Ο ΓΙΑΝΝΗΣ!!!!!!!!!!!!!!

    ΜΗΠΩΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΒΡΕΘΟΥΜΕ ΜΕ ΑΣΤΕΡΑΚΗ ΚΑΙ ΜΑΜΑ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΗΣ ΑΣΤΕΡΑΚΙ;

    ΠΡΩΙ ΕΙΝΑΙ Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ!
    ΝΟΜΙΖΩ, 10.00.

    Ο Γιάννης υποδύεται κάπιον που… που… του έχουν κλέψει τη μύτη!!!!!

  13. @ meniek μου, εσύ; Κατάμαυρη;
    Μα τι λες!

    Αλλά, ποτέ δεν είναι αργά, μπορείς να βάλεις και τώρα -κόκκινο/άσπρο, τα χρώματά σου είναι !😉

    Φιλιά, καλό μήνα !

    @ Καλό μήνα κι από δω, αγαπημένο μου «τέρας»! 🙂
    Φιλιά πολλά, και περαστικούλια!!

    @ tassoula μου, να σου πω την αλήθεια, κι εμείς όταν ήμασταν μικρά δεν βάζαμε -από όταν πήγε ο αστερΆκης στον παιδικό σταθμό αρχίσαμε, που μας υποχρέωνε όλους να φοράμε!

    Φιλιά στο Σβούρα, καλό μήνα!!!! 🙂

    @ Φαίη μου 😆
    (ελπίζω να σου έλυσα τις απορίες😉 )

    Εμ κι εσύ, αφού δεν ήξερες…!!!!

    Όλα καλά θα πάνε, καλή μου! Κι εμείς εδώ είμαστε, κι εκτός απροόπτου θα τα πούμε την Κυριακή!

    Φιλιά και στο μετεωρίτη σου!!!! 🙂
    **κι εμένα μου τον θυμίζει, μπρρρρρρ!!!!!

    @ Καλό μήνα Μαρία μου -και περαστικά μας!!!

    Φιλάκια 🙂

    @ μ’ αρέσουν κι εμένα, An-Lu μου! Και μ’ αρέσει η παράδοση που μεταφέρεται από γενιά σε γενιά🙂

    Φιλάκια, καλό μηνα

    @ Καλησπέρα Δηιάνειρα μου! Καλό μήνα !🙂

  14. ωραιες πληροφοριες! 🙂
    νατασσακι ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ και απο εδω!! 😀
    υ.γ.
    προς ολους τους σχολιαστες του νατασσακιου:
    μη διανοηθει ποτε κανενας και για κανενα λογο να της ευχηθει καλο μηνα , εστω και ενα λεπτο πριν μπει ο μηνας.
    θα ακουσει τα εξ αμαξης(για να μη πω τιποτα χειροτερο)
    τολμησα εγω να το κανω και με περιμενε εξω απο το μπλογκ μου για να μου επιστρεψει την ευχη μου.
    τρελλα πραγματα!!! 👿

  15. Που λες έτσι νόμιζα και γω ότι δεν μαύριζα γιατί μου βάζαν μάρτη μικρός όταν ήμουν και όταν μεγάλωσα (αρκετά …) δεν έβαζα κλωστίτσες στο χέρι μπας και … μαυρίσω λίγο, αλλά τίποτα δεν έγινε και έτσι δεν το πιστεύω πια …
    Υπέροχη η αναφορά σου γενικά γιατ την πρώτη του Μάρτη.
    ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ΚΑΙ Ο,ΤΙ ΕΠΙΘΥΜΕΙΣ!

  16. Καλημέρα , καλημέρα , καλημέρααααα!! χα χα χα ! Το είπα τρεις φορές να πιάσει καλύτερα! ! Τι ωραίο μπλογκ νατασσάκι ; Και το ποστ για το Μάρτη πολύ καλό! Μου αρέσει να βρίσκω ποστς με τέτοιες πληροφορίες γιατί τα χρησιμοποιώ και στο σχολείο μετά!🙂

    Καλό μήνα λοιπόν κι από εδώ! Και μακάρι η Ανοιξη να έφτασε ήδη! Πιάστε την…..μη μας ξαναφύγει! ( έχω ένα φόβο με τα χιόνια που είπαν για τον Μάρτη!)

    ( σου φύλαξα κι άλλο κομμάτι μηλόπιτα! :)))

  17. Στη βεράντα μου έχει έρθει ένα πουλάκι και κελαηδάει. Το βλέπουν και οι γάτες μου αλλά
    καθώς δεν μπορούν να το πιάσουν, κάθονται και το παρακολουθούν. Το ακούω και κάνω εκατό καρδιές. Ανοίγω και το blog σου και κάνω άλλες τόσες! Τι όμορφο ποστ είναι αυτό! Tο διαβάζω και όπως ακούω το πουλάκι είναι σα να ζωντανεύουν τα χρώματα και ήχοι από το κείμενό σου. Μας έφερες την άνοιξη!
    Και οι φωτογραφίες και το τραγουδάκι και όλες οι πληροφορίες που μάζεψες και τα ποιηματάκια. Ολα τέλεια!
    Σ΄ ευχαριστούμε, Νατάσσα.

    Καλό μήνα και πάντα τέτοια!
    :-***

  18. καλο μηνα νατασσακι! ξεκινησε με λιακαδα ο μηνας ομως, δεν μπορεις να πεις. εν αναμονη των αλλγων του.Και σου μιλαει μια που η μανα της την αποκαλει «μαρτη Πενταγνωμο»!!
    καλη κυριακη, φιλια στο μικρο!

  19. @ Καλή σου μέρα Φάρε, καλό μήνα
    (πολλοί την πατήσαμε με τις κλωστές, τελικά: κι εγώ νόμιζα ότι μαυρίζω επειδή δεν μου έβαζαν, αλλά και τώρα που βάζω… 🙂 )
    Καλώς ήρθες

    @ Καλό μήνα, super if μου!!!!!
    Καλημέρα, φιλιά πολλά ! 🙂

    @ Είναι η αγαπημένη μου φράση εδώ και πολλά πολλά χρόνια, SimonSays -από τα 11 περίπου, που πρωτοδιάβασα την Ασκητική του! 🙂
    Ευχαριστώ, καλή σου μέρα!

    @ Θα γίνουμε φίλες τελικά, nellinezi -αν με κερνάς μηλόπιτα, έχεις ήδη την απεριόριστη εκτίμησή μου!!!! 🙂
    (ήρθα, τέλειο και το δεύτερο κομμάτι, θέλω τη συνταγή!!!!)

    Κι εμένα μου αρέσει να γράφω τέτοια ποστ -κι ας μην τα χρησιμοποιώ μετά! Μ’ αρέσει πολύ όμως η λαογραφία, θα ήθελα να είχα ασχοληθεί περισσότερο (κι ίσως το κάνω πιο συχνά εδώ)

    Νομίζω ότι οι λιακάδες ήρθαν για τα καλά (κι αν δεν ήρθαν, θα τις φέρουμε εμείς, λέω συνήθως… 😉 )

    Φιλιά, καλημέρα και καλώς σε βρήκα!

    @ gatti μου, μόνη της ήρθε, δεν την έφερα εγώ!🙂
    Αλλά μερικές εικόνες και λέξεις βοηθάνε να φτιάξουμε καλή διάθεση -και ο ήλιος που είναι έξω, κάνει τα υπόλοιπα

    Καλό μήνα, φιλιά πολλά🙂

    @ Μάρτη Πεντάγνωμο σε λέει η μαμά σου; Χαχαχα!🙂

    ωραίο, lifewhispers μου! (το ότι είναι 5άγνωμο κι όχι με άλλο νούμερο για μένα είναι αρκετό για να σε συμπαθήσω)

    Καλημέρα, καλό μήνα!!!!! 🙂

  20. Kοκκινοπράσινο Μάρτη;
    Mα κοκκινοπράσινο;
    Αυτό δεν είναι «ασφαλιστικός κύκλος»…
    Ιεροσυλία είναι…
    Ο καλός, ο γνήσιος, ο παραδοσιακός, ο αυθεντικός, ο όμορφος, ο σωστός, ο προστατευτικός «μάρτης» είναι ο ασπροκόκκινος
    Όλα τα άλλα είναι απλά απομιμήσεις.🙂

  21. Οι μητέρες απ’ την πρωτομηνιά δένουν στα χέρια των παιδιών τους ένα βραχιόλι από πολύχρωμες κλωστές
    έτσι λέει η παράδοση, καλέ μου φίλε!
    Ναι, συνήθως είναι κόκκινο-άσπρο, αυτό βάζει κι ο Κυριάκος!
    Αλλά πειράζει που εγώ προσθέτω και πράσινο, ε; αφού μ’ αρέσει!!!

    Φιλιά, καλημέρες! 🙂

  22. Bonjour νατασσακι, μιας και βλέπω ένα γαλλικό ανάλαφρο αεράκι να διεισδύει στις γραμμές του ποστ σου….Ο Μάρτης, λοιπον! Προάγγελος, προπομπός, πορθητής, τρελλιάρης, αλλόθρησκος, διαβολικός, ανακουφιστικός, πότε πότε μου θυμίζει τα βαριά καθαριστικά των νοικοκυρών που βγάζουν απ τα σπίτια και τις γωνιές τους τη βρώμα κάποιων μηνών. Επειδή ομως μπορεί να είναι ολα τα παραπάνω, γι αυτό θέλει και προσοχή. Μην ξανοιχτείς νατασσάκι και σε πάει βόλτες μακρυνές και μου γυρίσεις πουντιασμένο, εντάξει ;
    σε φιλω
    ριτς

  23. Α, και κάτι ακόμη : η φωτο του ποστ φουτουριστική και γεμάτη περισσια μυστικά. Μήπως τα βλέπεις ή θέλεις να στα πω ένα ένα ;

  24. Πράγματι η άνοιξη κανονικά θέλει ακόμα μέρες ώς τι 21 του Μάρτη. Το βραχιόλι με τις κόκκινολευκες κλωστές το κάνουμε ακόμα στα παιδιά. Πολύ ενημρωτική όπως πάντα πλήρες το ρεπορτάζ για το μήνα😉 Καλό μήνα νατασσάκι και ανοιξιάτικο να έχουμε, καλές απόκριες και φιλιά

  25. Είσαι υπέροχη που τα βρίσκεις όλα αυτά και μας τα προσφέρεις έτσι όμορφα γραμμένα 🙂 …
    (ένας τεμπέλης)

  26. @ Καλησπέρα Ριτσάκι μου!
    Ναι, ο Μάρτης είναι όλα αυτά, κι άλλα τόσα -και η ΕΜΥ προειδοποιεί για κακοκαιρίες, μα…στο «βάθος», έτσι κι αλλιώς, Άνοιξη έρχεται!!!🙂

    Κι εγώ την αγαπάω την Άνοιξη, είμαι παιδί της Άνοιξης, τι θες να κάνω τώρα; 🙂

    Φιλάκια
    **και για τη φωτογραφία, αφού ξέρεις ότι είμαι καλή στην «αποκωδικοποίηση», τι ρωτάς; 😉

    @ Βασίλη μου, εμείς βιαζόμαστε, την φέρνουμε από τώρα -την «σπρώχνουμε» σου λέω! 🙂
    Καλησπέρα, καλά κάνετε και το βάζετε το κορδελάκι στα παιδιά!🙂
    Να μου τα φιλήσεις

    @ Καλέ μου adaeus, η επιλεκτική τεμπελιά είναι «ελάττωμα» των σκεπτόμενων ανθρώπων, (κάπου το διάβασα αυτό, και με βολεύει και το χρησιμοποιώ😉 ) Κι εμένα. για παράδειγμα, όταν έχω να σιδερώσω, με πιάνει μια τεμπελιά…!
    Αλλά να ψάχνω στο ίντερνετ με τις ώρες, μάλιστα, αυτό δεν το βαριέμαι καθόλου!! 😉

    Καλό μήνα, φιλιά 🙂

    @ διαβάτιδά μου, ευχαριστώ για την πρόσκληση! Το ετοιμάζω, θα το δεις αργότερα🙂

    @ Ευχαριστώ πολύ Κάβειρε!!!

    Καλησπέρα, καλό μήνα και σε σένα🙂

Τα σχόλια είναι κλειστά.