«Του κύκλου τα γυρίσματα…»


Δεν είχα σκοπό να «βγάλω» τα «Αγρίμια» μου τόσο γρήγορα, αλλά είδα ότι σήμερα είναι 23 Αυγούστου – πάει κι αυτός…

Σαν σήμερα, λοιπόν, εκτός από πολλά άλλα σημαντικά που σίγουρα θα συνέβησαν, γεννήθηκε ο μπαμπάς μου… και θα μπορούσα να του αφιερώσω τα «Αγρίμια» , αλλά σκέφτηκα κάτι που αγαπάει πιο πολύ…. (και κατάφερα να διορθώσω το DVD του υπολογιστή, επιτέλους! )

Ο Ερωτόκριτος, του Βιτσέντζου Κορνάρου, είναι μια έμμετρη μυθιστορία. Αποτελείται από 10.012 δεκαπεντασύλλαβους ομοιοκατάληκτους στίχους στην Κρητική διάλεκτο. Κεντρικό θέμα του είναι ο έρωτας ανάμεσα σε δύο νέους, τον Ερωτόκριτο (που στο έργο αναφέρεται μόνο ως Ρωτόκριτος ή Ρώκριτος) και την Αρετούσα, και γύρω από αυτό περιστρέφονται και άλλα θέματα όπως η τιμή, η φιλία, η γενναιότητα και το κουράγιο. Μαζί με την Ερωφίλη του Γεώργιου Χορτάτση είναι τα σημαντικότερα έργα της κρητικής λογοτεχνίας. Ο Ερωτόκριτος πέρασε στην λαϊκή παράδοση και παραμένει δημοφιλές κλασικό έργο, χάρη και στην μουσική με την οποία έχει μελοποιηθεί.

Βρήκα, λοιπόν το CD μου (ελπίζω να μην ακούσετε χρατς-χρατς, είναι μεταφορά από βινύλιο) και σας το χαρίζω. Μπορείτε να το ακούσετε ή και να το κατεβάσετε (Βασίλη, στο χρωστούσα! ) Στη Βικιθήκη μπορείτε και να το διαβάσετε – και ίσως χρειαστεί λεξικό…! 😉 Αν και 10.012 στίχοι διαβάζονται καλύτερα σε βιβλίο!

Να γράψω μόνο πως στο δίσκο ακούγεται η φωνή του «αρχάγγελου» Νίκου Ξυλούρη και της Τάνιας Τσανακλίδου, η ενορχήστρωση της παραδοσιακής μελωδίας είναι του Χριστόδουλου Χάλαρη και το εξώφυλλο του Σπύρου Βασιλείου. Κυκλοφόρησε σε βινύλιο το 1976.

…και να σας «πω» και το κομμάτι που άκουσα πιο συχνά να λέει ο μπαμπάς μου-περήφανος για την κοινή (αν και αμφισβητούμενη) καταγωγή με τον ποιητή:

Θωρώ πολλούς και πεθυμούν, κ’ έχω το γρικημένα,
να μάθουν τίς εκόπιασεν εις τ’ απανωγραμμένα.
K’ εγώ δε θέ’ να κουρφευτώ, κι αγνώριστο να μ’ έχουν,
μα θέλω να φανερωθώ, όλοι να με κατέχουν.

BITΣENTZOΣ είν’ ο Ποιητής, και στη Γενιά KOPNAPOΣ,
που να βρεθεί ακριμάτιστος, σα θα τον πάρει ο Xάρος.
Στη Στείαν εγεννήθηκε, στη Στείαν ενεθράφη,
εκεί ήκαμε κ’ εκόπιασεν ετούτα που σας γράφει.
Στο Kάστρον επαντρεύθηκε, σαν αρμηνεύγει η Φύση,
το τέλος του έχει να γενεί, όπου ο Θεός ορίσει.

Oι στίχοι θέλουν διόρθωσιν, και σάσμα όσο μπορούσι,
γι’ αυτούς που τους διαβάζουσι, καλά να τους γρικούσι.

(αυτή η «αμφισβητούμενη» καταγωγή είναι που τον εξοργίζει, τον μπαμπά μου! Μέχρι που έστησε καυγά με τον ξεναγό στο μουσείο των κέρινων ομοιωμάτων στα Ζωνιανά, γιατί τόλμησε να πει ότι ο Κορνάρος ΔΕΝ είμαστε σίγουροι ότι ήταν από τη Σητεία! )

Πολύχρονος, μπαμπά! Να σε χαιρόμαστε! 🙂

43 thoughts on “«Του κύκλου τα γυρίσματα…»

  1. Καλημέρα και πολλά ευχαριστώ πατατονατασσάκι γλυκό για το δωράκι σου. Και το ποστ και το τραγούδι μάς ταξιδεύουν σε μια εποχή που οι Έλληνες κυρίως από την Κρήτη έβγαζαν την κουλτούρα και την βαθιά ευαισθησία τους. Είμαι σίγουρος ότι αν η Ελλάδα ήταν ελεύθερη να δράσει και να δημιουργήσει την εποχή της Αναγέννησης θα είχε πολλά να προσφέρει στον δυτικό και παγκόσμιο πολιτισμό, πέρα από αυτά της αρχαιότητας.

  2. Να τον χαιρεσαι και ναναι πάντα καλά να σας σκέπτεται και να αισθανεσθε τη σκέπη του. Οσο για τον Ερωτόκριτο, τί μου θυμίζεις τώρα; Παλιότερες σκηνές αγάπης και εκτίμησης που θα μου μείνουν αξέχαστες για πάντα. Νασαι καλά Γλυκοπατατακι μου. ΣΗΜΕΙΩΣΗ. Ο Χριστουδουλος Χάλαρης ήταν κι αυτός οικογενειακός φίλος. Λέω ήταν, γιατί δεν ξέρω πού βρισκεται σημερα.
    ευχαριστω

  3. Καλημέρα! να ζήσει ο μπαμπάς και έχει υγεία και ευτυχία, συγκινήθηκα με το ποστ σου πολύ, μπήκα για να τελειώσω το διάβασμα του χθεσινού αλλά με έπιασες στο ευαίσθητο σημείο. Να σου πω και κάτι που εσύ μπορείς να καταλάβεις, έχω δει Ερωτόκριτο με Ξυλούρη στην Καζάρμα …
    Φιλιά και να είστε όλοι καλά!

  4. :))))))))))))))))) [βάζεις τα αγαπημένα μου σε λίγο θα με πείσεις ότι θέλω να γυρίσω κιόλας!!!]

    Να τον χαίρεστε, να είναι Γερός, Πολύχρονος και Χαρούμενος!

    Η ελβετική συνεισφορά (κομμάτι παλαιότερου post μου, κομμάτι γλυκύτατων αναμνήσεων):

    Γρικήσετε του Έρωτα, θαμάσματα τά κάνει.
    Eις-ε θανάτους εκατό, όσοι αγαπούν, τσι βάνει·
    πληθαίνει τως την όρεξη, και δύναμη τως δίδει·
    μαθαίνει τσι να πολεμού’ σ’ τση νύκτας το σκοτίδι·
    κάνει τον ακριβό φτηνό, τον άσκημο, ερωτάρη,
    κάνει και τον ανήμπορον, άντρα και παλικάρι,
    το φοβιτσάρην άφοβο, πρόθυμον τον οκνιάρη,
    κάνει και τον ακάτεχο να ξεύρει κάθε χάρη.
    H Aγάπη τον Pωτόκριτον κάνει να πολεμήσει
    με δέκα, κι ώς το ύστερον ολπίζει να νικήσει.

  5. ΑΡΕΤΟΥΣΑ
    «Aπ’ ό,τι κάλλη έχει άνθρωπος, τα λόγια έχουν τη χάρη
    να κάμουνε κάθε καρδιά παρηγοριά να πάρει·
    κι οπού κατέχει να μιλεί με γνώσιν και με τρόπον,
    κάνει και κλαίει και γελούν τα μάτια των ανθρώπων.
    ……….

    Mιά κάποια λίγη πεθυμιά θυμούμαι κ’ ήρχισέ μου,
    και το τραγούδι κι ο σκοπός εγρίκου’ κ’ ήρεσέ μου.
    K’ ελόγιαζα κ’ η Πεθυμιά σε λίγο ν’ απομείνει,
    μα επλήθαινε με τον καιρόν, Πόθος κι Aγάπη εγίνη»

    ΝΑ ΧΑΙΡΕΣΑΙ ΤΟΝ ΜΠΑΜΠΑ ΣΟΥ!!ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ!
    και μια μαντινάδα θαλασσινή από μένα:

    Άμα βρεθείς σε θάλασσα
    ακύψε και πιάσε άμμο
    αυτή δεν έχει μέτρημα
    τόσες ευχές σου κάνω.

  6. Χρόνια Πολλά!
    Και καλά!
    Με αγάπη και ζεστασιά ατόφια!
    Πριν λίγο καιρό έμαθα πως της γιαγιάς μου το πατρικό επίθετο ήταν Μιχελάκη. Λες γι΄αυτό ν΄ανατριχιάζω έτσι όποτε ακούω – διαβάζω – βλέπω οτιδήποτε έχει να κάνει με την Κρήτη?

    Φιλια καρδούλα μου.
    Ε.

  7. @ Βασίλη μου, καλή σου μέρα. Θεωρώ τον Ερωτόκριτο ένα από τα πιο σπουδαία δείγματα ελληνικής λογοτεχνίας, και ίσως να έχεις δίκιο για την Αναγέννηση.. αλλά πάλι, έχω διαβάσει διαμάντια που έχουν γραφτεί σε περιόδους «μη ελευθερίας» – και στην Ελλάδα έχουμε πολλές… 😉

    @ Ρίτσα-Βανιλίτσα μου, σ’ ευχαριστώ. Δεν έχω ιδέα τι μπορεί να έγινε – έχω ακόμα έναν παιδικό του δίσκο, που τραγουδά η Δ. Γαλάνη, ο Χρύσανθος… Θα το ανεβάσω, είναι πανέμορφα παιδικά τραγούδια, και τα μεταφέρω σιγά-σιγά τα βυνίλια σε CD…. 🙂

    @ νατάσσα μου, ευχαριστώ για τις ευχές – και ζηλεύωωωω… Εγώ πρόλαβα να τον ακούσω να το τραγουδάει ζωντανά, αλλά στην Καζάρμα….! 🙂

    @ KVούλα μου, γι’ αυτό το κάνω! 😉 Αφού κατά βάθος θες! (συμμαχία με τον Καμηλιέρη, χιχιχιχι!) 🙂

    @ Θαλασσινή μου, Ευχαριστώ! και για τις ευχές, και για τη μαντινάδα! 🙂

    Πάρε κι από μένα μια:

    Μια ευχή μονάχα θα σου πώ
    μα θάν΄ απ΄ την καρδιά μου
    ότι ποθείς κι ότι ζητάς
    να τό΄ χεις κοπελιά μου.

    @ Έλενα, καρδούλα μου, ευχαριστώ πολύ!
    Λες να έχεις κι εσύ κάτι από κει;; να το ψάξουμε! 🙂

    Μαντινάδα και για σένα :

    Να βάλω θέλω την αρχή
    να τραγουδήξω πάλι
    για το χατήρη μιας φιλιάς
    λιγα πολλά χαλάλι!

    Καλημέρα! 🙂

  8. Καλημέρα!!!!!!!!!!!!!!!!

    Να ζήσει σαν τα ψηλά βουνά και να χαρεί και δισέγγονα!!!

    Αντί να σου κάνουμε εμείς δώρα, μας κάνεις εσύ;;;;;;;;

    Καταπληκτική… Ευχαριστούμε 🙂

  9. Είναι «κέρασμα» το δώρο, σταφυλάκι μου, αντί για γλυκό – που να στο στέλνω τώρα, είσαι και μακρυά! 😉

    Και για να σε προλάβω, ( γκρινιαρούλη!) πάρε κι εσύ μαντινάδα:

    Έχε αγάπη στη καρδιά
    έχε και στη ψυχή σου
    άμα το θες να τη διαβείς
    γαλήνια τη ζωή σου .
    😉

    Φιλιά στα μικρά 🙂

  10. να χαίρεστε τον μπαμπάκα σας και γω τον δικό μου( άσχετο) και όλοι τους δικούς τους και να ζήσουν σαν τα ψηλά βουνά! (τα άκαφτα)

  11. Το ΄χω σε cd! 😀 Το πρωτάκουσα σε παλιό γραμμόφωνο σ΄ένα καφενείο στο Ρέθυμνο! Ανατριχιάζω κάθε φορά που τ’ ακούω!

    Να χαίρεστε το μπαμπά σας βρε! 😉 Σαν τα ψηλά βουνά να ζήσει! 😀

    (Πήρα εισιτήριο για τις Εκκλησιάζουσες)! 😉

  12. Xρόνια πολλά, επί 2, στον πατέρα σας (επί 2, λόγω και του Μάνου).

    Αλλά αφού ο ίδιος ο Κορνάρος λέει ότι γεννήθηκε και ανατράφηκε στην Σητεία, τι ζόρι τραβάνε οι μελετητές του και τον αμφισβητούν;
    Πφφφφφ… Φιλόλογοι-ψιλολόγοι

  13. Πωπώ χαρά ο μπαμπάς με τετοιο αφιερωμα για παρτυ του! Μπραβο Νατασσακι μου! Να τον χαιρεσαι και να είναι πάντα καλά!!! Καλημερουδιααααααααα 🙂

  14. @ ΜανταρινοΜαριλένα μου, ευχαριστώ πολύ για τις ευχές. 🙂 Να σε «κεράσω» κι εσένα:

    Φίλος είμαι κι άμα θες
    έλα να δοκιμάσεις
    να πέσω πάνω στη φωτιά
    να σβήσει να περάσεις..

    @ Τσαπερδονάκι, ο δικός σου μπαμπάς με τρεις κόρες – σίγουρα! 🙂 ο δικός μου έχει και γιο… Πεπόνι! 😆 Ευχαριστούμε για τις ευχές, επίσης!
    Και μαντινάδα για σένα – σου πάει:

    Σαν είναι η κοπελιά ξανθιά
    έχει μεγάλη χάρη
    μα ένα φιλί μελαχρινής
    σε στέλνει στο φεγγάρι.

    @ Ρενατομηλαράκι μου, δεν είχα αμφιβολία για σένα! Κι εγώ τρελαίνομαι να το ακούω, και μ’ αρέσει στο χωριό, έχουμε θειάδες που ξέρουν ολόκληρα κατεβατά απ’ έξω! 🙂

    Αυτό γι σένα που μας αγαπάς: 😉

    Τση Κρήτης όλοι οι καρποί
    λένε πως είναι μέλια
    πως βγάζει το γλυκό κρασί
    και κουζουλά κοπέλια

    @ Νεράντζι μου, ευχαριστώ για τις ευχές! Χρειάζεται να πω ότι συμμερίζομαι απόλυτα τη γνώμη σου για τους φιλόλογους-ψιλολόγους, ε;;; 😉
    Αυτό για σένα : 🙂

    Δε θέλω να ‘μαι θεατής
    σ’ αυτή τη κοινωνία
    θέλω να είμαι αγωνιστής
    με πάθος και ουσία.

  15. @ Κρεμμυδοφάβα μου, χάρηκε, αν και δεν το είδε – δεν είναι και πολύ του internet ο μπαμπάς! 😉
    Ευχαριστώ πολύ! 🙂
    Αυτό νομίζω θα σ’ αρέσει:

    Τα δέντρα που ΄ναι ακλόνητα
    οι θύελλες τα σπάνε
    μα κείνα που λυγίζουνε
    καμιά φορά κρατάνε

    @ Λαχανάκι μου, Αυτό λέω κι εγώ !!!!!!
    Αυτό από τον «κηπουρό σου»: 😉

    Από τσι Κρήτης τον μπαξέ
    θα σας σε πέψω μπόλι
    να κάμετε την ξενιτιά
    ολάνθιστο περβόλι

    @κερασάκι μου, 🙂

    Της νύχτας φως ολόγιομο
    ανάμνηση σαν στέλνεις
    το δάκρυ πάλι σκέπασε
    και τις χαρές μην παίρνεις.

    Καλημέρα σε όλους, ευχαριστούμε πολύ για τις ευχές!!!! 🙂

    (έχω κέφια σήμερα! χιχιχιχι! )

  16. Υπέροχο!!!!!!! Ευχαριστώ πολύυυυυυυυυ! Ειμαι λυγερη και εγω – κομανετσι σου λέω και δεν θα σπάσω!!!! 😀 σμακ σμακ!!!!!!!

  17. @ Λαχανάκι, περιμένω!
    Κι όχι μόνο τη συνταγή γραπτή, πες της μαμάς, αλλά και… εκτελεσμένη! 😉

    @ ΚρεμμυδοΦάβα μου, το ήξερα ότι θα σου άρεσε!
    Και είμαι σίγουρη ότι σου ταιριάζει γάντι! 😉

    Πολλά φιλιά και στις δυο σας, μικρούλες! 🙂

  18. Νοικοκυραίοι και φρόνιμοι δε
    ζουν στο Ψηλορείτη,
    oι κουζουλοί την κάνανε αθάνατη
    την Κρήτη
    ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ 🙂 ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΣ 🙂

  19. @ Ρενατομηλαράκι μου, done! 😉
    Φιλιά – κόκκινα!

    @ tassoula μου, εξαιρετική αυτή! Να την ακούσεις και τραγουδισμένη από το Μουντάκη….Ευχαριστώ για τις ευχές 🙂

    κι από μένα:

    Κρήτη να ΄σαι περήφανη
    για τ΄ άξια παιδιά σου
    θεριά σε πολεμήσανε
    μα πέσανε μπροστά σου!
    😉

    Φιλιά στο σβούρα σου!

  20. να τον χαίρεστε τον τυχερό μπαμπά σας!!!

    🙂

    και το αγαπημένο μου:
    «από το χέρι σε κρατώ και πάλι αναζητώ σε…»

  21. Λένε πως είναι όμορφοι στον
    κόσμο κι άλλοι τόποι
    Μα πουθενά δε βρίσκονται του
    Λασιθιού οι ανθρώποι

    Φιλιά και ευχές σε όλους σας.
    Καλό απόγευμα!

  22. Με τον Ερωτόκριτο και τη φωνή του Ξυλούρη ξέχασα να πω χρόνια πολλά του μπαμπά σας . Να είναι καλά να σας χαίρεται και πολύχρονος

  23. Να χαίρεσαι τον μπαμπά σου νατασσάκι μου.
    Όσον αφορά το έργο, ό,τι κι αν πω, λίγο θα είναι.
    Είναι από τα μοναδικά κείμενα, αυτό, η Ερωφίλη και η Σονάτα του Σεληνόφωτος που έκανα στο σχολείο και τα θυμάμαι ακόμα σχεδόν απ’ έξω.
    Φιλώ σε και ευχαριστώ που μας το θύμησες!

  24. ο Καμηλιέρης καλή μου να κάτσω εδώ να γκρινιάζω θέλει :)))))

    Κάτι μου λέει ότι σου καλάρεσε αυτό με τις μαντινάδες και θα το βλέπουμε συχνά!

  25. @ e-e, ευχαριστώ πολύ! 🙂

    Η σκέψη μου και η σκέψη σου
    καμιά φορά τυχαία
    σμίγουν αυτές κι αντί για εμάς
    κάνουν μαζί παρέα!

    @ Tassoula, κι εσύ από Κρήτη ;;;;

    @ Πορτοκάλι – (καλορίζικο), ευχαριστώ πολύ ! 🙂

    Ούλες οι χάρες του κορμιού
    με το καιρό περνούνε
    μα οι μερακλίδικες καρδιές
    ποτέ τους δεν γερνούνε .

    @ Ντοματούλα μου, κι εγώ τα αγαπάω πολύ – κι απ’ έξω, μεγάλα κομμάτια…. 🙂

    Ευχαριστώ για τις ευχές!

    Καλή σου μέρα εύχομαι
    γλυκό το πρωινό σου
    κι ότι ποθείς , κι ότι ζητάς
    να γίνετε δικό σου.

    @ KVούλα μου, πώς νόμιζα ότι είναι υπέρ του να γυρίσεις;;;; Κι έχεις δίκιο, καταλαβαινόμαστε 😉 Θα το κάνω συχνά μάλλον!!!

    Είναι τιμή να σ΄αγαπά
    κοπέλι από την Κρήτη
    είναι άντρας με υπόληψη
    παιδί του Ψηλορείτη

    και δική μου: 🙂

    Είμαι πολύ περήφανη
    που είμαι από την Κρήτη
    νησί σαν τούτο δε θα βρεις
    σε όλο το πλανήτη .

    Αμ πώς!!!! 😉

    (είπαμε, έχω κέφια! Και τώρα πάω στο μπαμπά μου, να του τα πω από κοντά!)

    Σας ευχαριστώ πολύ-πολύ, όλους!!!!!! 🙂 🙂 🙂

  26. Αν είσαι από Αθήνα, αυτές τις μέρες ανεβάινει στο Κηποθέατρο Παπάγου ή » Ερωφίλλη» του Χορτάτση, με Χρήστο Πάρλα, Φωτεινή Φιλοσόφου και Αια Μανθόπουλο!

    Φιλιά !

  27. καλημερούδια!!!
    2-0 μας έχεις φτιάξει! Να τον χαίρεστε… Να σας χαίρετε! και γενικώς να χαίρεστε ο ένας τον άλλον… ΟΛΟΙ ΣΑΣ!!!ή σχεδόν όλοι.. 😛 εντάξει τι να κάνεις? για καποιους συγγενείς-αδέρφια δε μας ρώτησαν… 😆
    φιλιά από τη δουλειάααα

  28. @ tassoula, ! ! ! 🙂
    Καλημέρα και πολλά φιλιά. 🙂 🙂 🙂

    @ Θαλασσινή μου, ευχαριστώ. Έχω ήδη κανονίσει να πάω να τη δω στις 31/8 στο Αιγάλεω – είναι πιο κοντά μου – με τον ίδιο θίασο! 🙂

    Φιλιά πολλά

    @ Θαλασσομπερδεμένη μου, ευχαριστώ πολύ !!!

    Την τύχη που ΄χει η θάλασσα
    ζηλεύγω και θαυμάζω
    κι εγώ ΄θελα να μπόρουνα
    την Κρήτη να αγκαλιάζω

    @ Κλέλια μου, εγώ ευχαριστώ! και το ξέρεις!

    Αν θες να κάμεις τη ζωή
    να είναι σωστό λουλούδι
    κάθε πρωί που θα ξυπνάς
    να αρχίζεις το τραγούδι.

    @ ίνδικτε, κι εγώ και τα εγγόνια του σ’ ευχαριστούμε! Κι εσύ να χαίρεσαι τα κορίτσια σου, και να τα προσέχεις! Πού ξέρεις – οι κόρες έχουν πάντα αδυναμία στους μπαμπάδες – ίσως σε λίγο σου κάνουν κι εσένα τέτοιες e-γιορτές! 😉 Να μου τις φιλήσεις.

    Της νύχτας τα καμώματα
    και της αυγής τα γέλια
    εκάνανε το σπίτι σου
    και γέμισε κοπέλια!
    🙂

    @ Ειρήνη μου,
    Χρόνια σου καλά κι εσένα ! (δεν θα το ξεχάσω άλλη χρονιά, να το ξέρεις! 🙂 ) Άντε, να τελειώνεις γρήγορα με τη δουλειά, να δεις το παλικάρι σου! 😉 Όσο για τους συγγενείς μας… ξέρεις, εδώ και χρόνια η αγαπημένη μου φράση-motto είναι: τους φίλους τους διαλέγουμε εμείς για οικογένεια . – τους συγγενείς μας, πάλι, δεν τους διαλέγουμε, γμτ! 😉 Και να σκεφτείς ότι ΕΓΩ παρακαλούσα τη μητέρα μου να ΜΟΥ κάνει ένα αδερφάκι…που να ‘ξερα…. 😆

    Χρόνια πολλά σου εύχομαι
    πάντα ευτυχισμένα
    κι όση χαρά σου λείβεται
    πάρε την από μένα.
    🙂

    Χίλια σου πέμπω γιασεμιά
    απ΄ τσι καρδιάς τ΄ αλώνια
    να ανθείς μαζί μ΄ αυτά κι εσύ
    όσο περνούν τα χρόνια.

    Φιλιά πολλά, να περάσεις καλά! 🙂


    Καλημέρα σε όλους, κι ευχαριστώ και πάλι!!!!
    🙂 🙂 🙂

  29. Να τον χαίρεστε Νατάσσα μου!! Πάντως το δώρο σου είναι υπέροχο για όσους δεν έχουν το συγκεκριμένο σιντί! Εντωμεταξύ με πρόλαβες γιατί εδώ και καιρό είχα στα σκαριά να γράψω για τον Ερωτόκριτο, αλλά εγώ μόνο λόγια είμαι!!!

    Ο Ερωτόκριτος επηρέασε όχι απλά γενιές και γενιές Κρητικών, αλλά και πέρα τση Κρήτης. Στ’ Απεράθου γνώριζαν πολλοί απ’ έξω όλο το κείμενο, αλλά απ’ ό,τι έχω διαβάσει η επιρροή του ήταν επίσης έντονη και στο Ιόνιο. Σχετικά με την ταυτότητα του Κορνάρου, αν θυμάμαι καλά, υπάρχουν διάφορες απόψεις, αν και επικρατεί η άποψη ότι ο Βιτσέντζος Κορνάρος του Ιακώβου, γεννημένος στο χωριό Τραπεζόντα της Σητείας το έγραψε στα 1612. Υπάρχει επίσης η άποψη ότι γράφτηκε από τον Βιτσέντζο Κορνάρο του Benetto ή του Δράκου κάπου στις αρχές του 17ου αιώνα πάλι, λόγω κάποιων συσχετίσεων που έκαναν οι μελετητές με το πρότυπο του έργου (το μυθιστόρημα του Μεσαίωνα Paris et Vienne του Pierre de la Cypede), αλλά και με κάποια κοινωνιολογικά χαρακτηριστικά του συγγραφέα. Ψιλολόγοι οι φιλόλογοι, αυτό είναι αλήθεια πάντως!!

  30. νεφέλη μου,

    Τα ξέρω αυτά που λες…και για τον Κορνάρο, και για τ’ Απεράθου.! 🙂

    Το συμπέρασμα για τους φιλόλογους είναι φυσικά «πειρακτικό» (είμαστε γνωστά πειραχτήρια) αλλά στ’ αλήθεια, αφού το αναφέρει μόνος του, δεν έχω καταλάβει γιατί το αμφισβητούν….

    Ευχαριστώ πολύ για τις ευχές!!! 🙂

  31. Οοοοοο!!! Χρόνια πολλά, καλά, γλυκά, ευτυχισμένα, γεμάτα υγεία και ενεργητικότητα!!!

    Φιλιά πολλά από Ηράκλειο.

    ψιτ… εμείς στο χωριό έχουμε το πατητήρι του Β. Κορνάρου. 😉

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.